30. desember 2009

Siste skitur i år

Gikk i tre og en halv time på ski i dag. Det var et fantastisk gnistrende vintervær, men snøen var ganske hard ettersom det nok var minus 10 i området hvor jeg gikk. Det var rett og slett dødskaldt! Og jeg hadde meg noen seileturer som endte på baken. Det var ingen myk opplevelse.


Men det var en utrolig fin dag. Og utrolig lite folk. Området jeg gikk i heter Myrdalen, og er vanligvis en svært godt besøkt turløype på vei mot Totland, ca 10 km fra Bergen. Men i dag var det merkelig få mennesker der. Jeg gikk i lange perioder uten å møte folk, og uten å høre en eneste lyd. Måtte av og til stoppe opp og lytte til stillheten, det var nesten for godt til å være sant.


Folk vet kanskje ikke at det er helt topp å gå på ski i Myrdalen, men kjører rett forbi og til Totland i stedet, hvor det er flere og lengre løyper, til og med lysløype. Men i dag var det ingen behov for lysløype, solen skinte fra knall blå himmel og snøen gnistret som tusenvis av diamanter. Høres ut som en klisjé – og det så sånn ut også.


Det var et par flere enn jeg som gikk på ski, men de fleste av de få andre som var ute på tur, gikk til fots. Det som var litt bemerkelsesverdig, var at alle hilste og sa hei. En dame passerte meg og sa ”så nydelig det er i dag”, en mann sa ”så flink du er som kommer deg ut på ski” (klok mann der, altså), og alle var gjennomgående blide og smilende. Det er jammen ikke ofte en opplever, og det ga en skikkelig positiv boost. Ingen skal si at ikke vi bergensere vet å sette pris på de få dagene vi har med snø!


Regner med dette var siste turen på ski i 2009, men snøen skal visst bli liggende en stund til, så da er det bare å planlegge nye turer. Må benytte sjansen, regnet kommer før vi vet ordet av det – og da vet man aldri når det slutter..!

Godt nyttår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar