9. januar 2011

Høgabu i augustsol -og regn

Rute: Li - Høgabu
Område: Bergsdalen - Vossefjellene
Overnattinger: En natt på Høgabu (900 moh)

Turen til Høgabu er perfekt for de som vil ha en helg i fjellet i kort avstand fra Bergen. Jeg hadde tenkt på å gå den turen i lang tid da det endelig passet en dag i midten av august. Det var en solfylt dag midt i en rekke av regntunge dager, vi hadde fri fra jobb begge to, det var helt på slutten av skoleferien og dermed var sjansen stor for å få en lite folksom tur i fjellet.

Adkomst: Med bil tar det litt over en time å kjøre fra Bergen og til stistart på Li. Man kjører til Dale (tar ca en time) og svinger av til høyre opp i Bergsdalen. Her går veien oppover til fjells og blir stadig smalere, så vær forberedt på rygging på smale veier dersom det skulle komme en bil i mot. Veien er ikke i den beste stand, men det er heller ikke ekstremt hullete. Etter et kvarters kjøring kommer man til Li og får stistart på høyre hånd (inn en privat vei).
På Turistforeningen og UT sine sider står det at man IKKE skal parkere på den private veien hvor stien starter, men kjøre litt videre på hovedveien og parkere ved samfunnshuset som ligger på venstre hånd. Da jeg var innom Bergen Turlag for å forhøre meg litt om ymse, kjente ikke hun jeg snakket med til det. Hun sa hun alltid parkerte ved stistart på den private veien, og det stod også flere biler der denne dagen. Men vi kjørte likevel noen hundre meter videre og parkerte ved samfunnshuset for sikkerhets skyld. Det innebærer litt vandring på asfaltvei tilbake til stistart, men det går jo fint.

Rutebeskrivelse til hytten: Turen fra Li er den korteste til Høgabu. Den går i stadig stigende, men lettgått terreng. I starten går man gjennom krattskog, etter hvert kommer man mer opp i høyden og det går litt i bakkete og fint terreng. Snur man seg, kan man lenge se dalen nedenfor, og det spolerer kanskje den ekte fjellfølelsen ørlite. Når man kommer ytterligere opp i høyden, blir det mindre grønt og mer fjellterreng, men fortsatt lettgått og fint i jevn stigning. Det var fantastiske teltplasser oppover. Men hytten var jo målet, så det får bli en annen gang.

Pust i bakken i solveggen
Lettgått og fint terreng
Tidsbruk: Det er jo alltid interessant å se hvor lang tid man bruker på å komme seg til målet i forhold til hvilke tider som er oppgitt. Bergen Turlag oppgir at turen tar 2 timer, på ut.no står det 2,5. Vi brukte nøyaktig 3 timer. Som alltid i rolig tempo, og siden det var sol ble det flere, men kun korte, pauser i det fine været. Med andre ord er det nok fullt mulig for de fleste å komme seg opp på 2,5 timer, og beregner man 3 bør man ha god margin (med barn bør man kanskje beregne litt lenger tid siden det kun er oppoverbakker).

Hytten: Da vi nærmet oss hytten sprang det en stor, fin harepus oppover lia. Har ikke sett hare på aldri så lenge, så det var stas! Hytten er rødmalt og kjempekoselig, den ligger nedi en dump mellom noen fjell og har et flott, stort fjellvann på forsiden. Det var tre soverom med køyesenger nede, og god plass til flere sovende på hemsen. Matlageret var upåklagelig, og doen var inne i hyttebygget i tilknytning til vedboden. Kjekt å slippe å gå ut.

Høgabu er en klassisk turlagshytte, rødmalt og fin
Det er supert tilrettelagt for hund i sikringsbuen. Det eneste jeg vil påpeke er at det er litt bratt ned mot vannet utenfor inngangen til sikringsbuen. Det er det kanskje bare ekstremt høydesvake folk som meg som synes, men jeg ville i hvert fall vært litt påpasselig om jeg skulle ha med barn inn og ut der.

Synes det var litt bratt her jeg, men det er vel bare meg...
Vi var helt alene i hytten, og fikk en kjempefin kveld der. Solen skinte og vannet lå blikkstille. Siden det var en såpass kort tur til hytten hadde vi tatt med noen øl i sekken. Ikke et must selvfølgelig, men det smaker jo ganske godt når en har kommet frem og fått laget litt god fjellmat. Og etter et godt måltid gikk vi opp på en fjellknaus like ved hytten for å nyte utsikten.

Vi skimtet snødekte topper helt i bakgrunnen. Solen malte fjellet rødt til venstre
Dagen etter var alt som het sol forsvunnet. Det var grått og regnet høljet ned. Vi gikk samme vei ned igjen, men nå var det blitt litt sleipt på bergene så vi gikk litt rolig og forsiktig. Derfor tok det nesten like lang tid ned igjen. Da vi kom ned igjen til hovedveien, var det en selvbetjent bod der som vi kunne kjøpe jordbær fra. Det må være verdens beste jordbær! Hadde vært verd turen alene.

Vi kjørte hjem igjen om Hamlagrø, altså tok vi ikke tilbake til Dale, men kjørte videre på Bergsdalsveien. Jeg ville se hvor langt det var til stistart til Vending. Mener det tok ytterligere et kvarter å kjøre. Skjønte ikke helt hvor man skulle parkere uten å stå på privat grunn, men det finner jeg vel ut av hvis vi tar turen dit. Det skal jo også være en relativt lett tur, og er jo bare litt lenger å kjøre enn hvis man skal til Høgabu. Veien ned mot Bulken var skikkelig dårlig til tider, så vi kjørte litt rolig. Deretter var det bare å peise på tilbaken til Bergen.

Oppsummering: En flott tur som tar kort tid å gå, men som likevel gir en skikkelig  fjellfølelse når man kommer litt oppi lia. Kommer garantert til å gå dit igjen, og det skal også være fine rundturer i området, så neste gang får vi utforske litt mer.