2. august 2010

Sommer i Stockholm

Har for første gang vært i Stockholm. Fantastisk by. Skjønner absolutt ikke hvorfor jeg ikke har vært der før. Så nært, og så bra by. Og billig å dra dit.



Reiste med Kristin, så det medievitenskapelige alibiet skulle være ivaretatt. Vi kom frem mandag kveld kl 23.00. Ikke den beste tiden å ankomme, men det var det eneste direkteflyet. Og det var like billig å fly direkte fra Bergen og overnatte en natt på hotell, som å reise melkerute via Oslo neste morgen. Vi bodde på Radisson Blu Viking (!) Hotel. Helt greit, men trekk for manglende nattbord på rommet. Hva er det for en rar svensk skikk?

Var kun noen få kvartaler til hovedgaten Drottninggatan. Der var det masse kafeer, butikker og annet. Uvisst av hvilken grunn gikk vi nærmest amok i suvenirbutikker. Setter ellers aldri min fot i slike, men her ble vi hektet på alt som hadde bilde av elg på. Trodde elg var norsk turistnærings store eksportindustri, men her slår nok söta bror oss.

Innimellom elgesuvenirer og vikinghjelmer ble det tid til masse annet. Første dag spankulerte vi til kungliga slotten och kjøpte både kongelig kopp, bokmerke av Prins Carl Phillip, kjøleskapmagnet med Victoria och Daniel og annet royalt snacks. Vinking fra samme sted som Kronprinsessan hilste på sine undersåtter etter vielsen i juni ble det også. Vi hadde riktignok ikke så mange tilskuere som Victoria hadde, men det skyldtes sikkert fellesferie.

Vi spankulerte videre langs vakre gater og streder og forsøkte å finne en måte å formulere at vi var positivt overrasket over hvor vakker Stockholm var, uten å si rett ut at vi var positivt overrasket over hvor vakker Stockholm var. Det kunne jo virke som om vi trodde det var en stygg by før vi kom dit. Byen er jo utrolig fin. Og det visste jeg ikke før jeg kom dit (bortsett fra at jeg fikk et visst inntrykk av byens storhet da Victoria och Daniel hestekortesjet seg gjennom byen etter bryllupet).

Vi gikk gjennom Gamla Stan og endte opp ved havneområdet Slussen, som jeg mener jeg har lest om/sett i flere svenske krimbøker/filmer. Er det ikke der det dukker opp et lik i ny og ne i Beck? Er det ikke der Lisbeth Salander ferdes på nattestid? Det så uansett ikke særlig skummelt ut i strålende sol på dagtid, og vi fant oss en utekafé hvor de serverte duggfrisk og iskald Spendrups øl. When in Sweden... Senere ble det litt mat og enda senere en tur ut i den svenske sommerkvelden.

Dagen etter skinte solen fortsatt, og vi tok båt (fra samme Slussen) til Djurgården. Vi hadde ingen konkrete planer, men så for oss en piknik et sted. Derfor hadde vi bunkret med svenske tidninger så vi kunne lese oss opp på det siste sladderet om Carl Phillip og co. Imidlertid endte vi opp på Skansen, et stort utendørs "museum" med gamle, flotte hus, butikker og kafeer og masse dyr. Bjørn, elg (selvsagt), lodjur (gaupe) og til og med ulv. Og belgisk jättekanin. De reklamerte med nordiske dyr, så hva den belgiske jättekaninen gjorde der er uklart, men jättestor och flott var den.

Hele dagen gikk med her. Jeg fikk for første gang i mitt liv kjøpt en kopp med navnet mitt på, det har jeg til dags dato aldri funnet i Noreg. Men her ble det Carina-kopp, håndlaget og greier. Stor stas. Det ble til og med en Carina-penn på meg før vi forlot Djurgården den dagen, stappfulle av svensk godis, jordgubbar och inntrykk. Om kvelden ble det fortært thaimat på en særegen restaurant/bar i Södermalm. Ingen svenske kjöttbullor altså.

Tredje dagen våknet vi opp til regn. Denne dagen var satt av til butikkraid, så det passet fint. Jeg har ikke for vane å handle så mye på tur, men her var så mye rart at det var såvidt jeg fikk kofferten igjen. Jeg måtte sitte på den for å få den lukket.

Om kvelden ble det en tur ut på Stureplan. Det var helt annerledes enn jeg trodde. Folk var jo helt normale! Trodde det var ultrasnobbete, men her var det converse og høye hæler om hverandre, helt laidback. Kanskje var the locals på ferie, kanskje var vi på "feil" sted, men her var det bare kos å være. Men litt dyrt var det jo.

Fjerde dag våknet vi til sol igjen, men da var det ikke tid til så mye mer enn å sjekke ut, spise en skikkelig fæl frokost og drikke en aldeles grusom kaffe, før vi satte oss på flytoget og kom oss til Arlanda og videre hjem til Bergen. Til regn, tåke, grått og kaldt vær. Hvem var det som sa borte bra, men hjemme best...? Jag gillar i hvert fall Stockholm jättemycket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar