31. oktober 2010

En snartur inn i Cecilies verden

Cecilie Skog

Den 26. oktober var jeg på foredrag med Cecilie Skog. Polfarer, fjellklatrer og eventyrer. Kjøpte billetten for lenge siden, og var usikker på hva jeg gikk til. Var litt skeptisk til om hun var en god formidler. Og siden BIFF pågikk samtidig, og det var flere filmer jeg ønsket å se samme kveld, var jeg en kort stund sterkt i tvil om jeg skulle velge en tur inn i kinomørket fremfor Cecilies Verden (som var tittel på foredraget). Er veldig glad for at jeg valgte det siste!

Foredraget var lagt opp med en stor mengde bilder og filmklipp fra de turene hun tok for seg. Bildene gikk i bakgrunnen mens hun snakket tilsynelatende uten manus. Hun gikk frem på scenen og snakket rett til publikum. I følge arrangøren Bergen turlag var det 700 mennesker i salen, men det ble likevel på en merkelig måte en intim opplevelse. Det skyldes at Skog viste seg å være en fantastisk formidler. En av de beste foredragsholdere jeg har sett/hørt. Foredraget hadde sjarm og humor, og det var personlig og rørende. Og ikke så rent lite inspirerende.

Jeg bet meg spesielt merke i en setning hun siterte fra sin mann Rolf Bae, som omkom på ekspedisjonen deres til K2 i 2008. Han hadde sagt at man ikke skal snike seg etter drømmene sine, men kaste seg over dem. Jeg synes det er en utrolig bra holdning til livet, og har laget en mental huskelapp med de ordene.

En annen ting Skog sa, og som ble flittig sitert i aviser og på twitter etterpå, var at "alle kan krysse Grønland på ski". Og det tror jeg så gjerne på. "Det er bare en litt lenger tur enn du går til vanlig". Ja, det er jo sikkert det. Man får det nok til, hvis man bare vil.

Vi fikk bli med både til Nordpolen og Sydpolen. Det var veldig interessant å se de enorme kontrastene mellom de to - ja nettopp - motpolene. Vi var en rask tur innom K2 og Grønland også. Etterpå satt jeg igjen med en følelse av at alt er mulig. Og da tror jeg nok at frøken Skog har oppnådd det hun ville med foredraget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar